Όταν ο Βαγγέλης Ανδρεόπουλος, μαθαίνει, αγαπά και ζει στη θάλασσα

Αυστραλία

Στης μέρες μας, το ναυτικό επάγγελμα αποτελεί μια επιλογή σίγουρης εργασιακής αποκατάστασης. Η γη εμπιστεύτηκε μόλις, το 70% από το χώρο της, στη θάλασσα, όταν μέσω των κυμάτων καθιερώθηκε μια σημαντική είσοδος πρόσβασης, στη παγκόσμια σφαίρα. Η ισχυρότερη οικονομία στο κόσμο, επέρχεται μέσω της κυριαρχίας των χωρών στη θάλασσα. Στο μήκος της Ελλάδας, τώρα, οι ναυτικές ακαδημίες μετρούν 11, ενώ τα δεδομένα που πρέπει να υπολογίσει κάποιος πριν την απόφαση αυτής της πανεπιστημιακής πορείας, έρχονται σε ρήξη με το κοινότυπο πρόγραμμα σπουδών όπως και τη στάση ενός μέσου φοιτητή. 


Ο Βαγγέλης Ανδρεόπουλος, είναι 21 χρόνων, κατάγεται από το Νομό Δράμας και διανύει ήδη το Γ' εξάμηνο στην ακαδημία εμπορικού ναυτικού, με τόπο σπουδών τη Νέα Μηχανιώνα Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα, πριν λίγο καιρό ολοκλήρωσε το πρώτο μέρος από το πρακτικό κομμάτι της σχολής, το παρθενικό θαλάσσιο ταξίδι. Επί μήνες, ως δόκιμος μηχανικός είχε υποχρεώσεις και ασκήσεις όχι τόσο σαν αυτές του γραφείου, παρά συνυφασμένες με εκείνες που απαιτεί να δώσεις ένα 60 βαθμών Κελσίου μηχανοστάσιο. Ο ίδιος, ζει μέσα σε ένα φορτηγό πλοίο τύπο Bulk carrier, που κουβαλά και μεταφέρει κάρβουνα, σίδερα και στερεή ύλη, σε λιμάνια όλου του κόσμου. Ειδικότερα, μου μιλά, για αυτά της Κίνα ή το άλλα της Αυστραλίας, για τις δοκιμασίες που περνά η ψυχή και το σώμα επί 7 μήνες εν πλω, τους κινδύνους που θυμίζουν στον άνθρωπο, το αίσθημα της επιβίωσης και της αυτοσυντήρησης.


Η ΑΡΧΉ

Στη τρίτη Λυκείου, αντιμετωπίζει τη στιγμή όπου κάθε δεκαοχτάχρονος είναι απαραίτητο να αποφασίσει το το πεδίο σπουδών του, και πολύ παραπάνω η στιγμή που με πυγμή απαντάς "Θα κάνω αυτό". Δίνει πανελλαδικές εξετάσεις με επιλεγμένο κλάδο τα οικονομικά, και εξεταζόμενα μαθήματα τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, τη Πληροφορική, την Έκθεση και τα Μαθηματικά. Μετά την κρυάδα της αποτυχίας, ξεκινά πάλι τα φροντιστήρια και ενόσω προετοιμάζεται για τον επαναληπτικό κύκλο στις εξετάσεις, παράλληλα μελετά πληροφορίες σχετικές με το θαλάσσιο επάγγελμα και τους εργασιακούς τομείς του ναυτικού πληρώματος. Τα αξιώματα αυτού του χώρου, κυμαίνονται ανάμεσα στα καλά χρήματα, τη παροχή δηλαδή μιας σίγουρης κατάρτισης που απέχουν από το πλάνο μιας οικονομικής κρίσης. Μερικές από τις πιο βασικές αρμοδιότητες, είναι αυτές του υποπλοίαρχου, του τρίτου και του πρώτου μηχανικού, και φυσικά αυτές των αξιωματικών και του καπετάνιου. Το πρόγραμμα της καθημερινότητας του, ήδη περιστρέφεται μακριά από το ρου της παρέας και του ξενυχτιού, όταν συγχρόνως γυμνάζεται και προπονείται ψυχή τε και σώματι.

Η είσοδος του Βαγγέλη στο Πανεπιστήμιο, έγινε με ένα παραπάνω χτυποκάρδι, όταν γονείς και συγγενείς γνώριζαν καλά πως για τα επόμενα χρόνια, η θάλασσα θα ήταν το κυρίαρχο μέρος της ζωής του, ενώ η στεριά θα τον κρατούσε παρών και για λίγους μήνες. 





Αποφασισμένος, για την επιλογή του, με λαχτάρα ανακαλύπτει  από το πρώτο εξάμηνο, όπως μου επισημαίνει, το χώρο της μηχανικής, τη σημασία της φυσικής, των ρευστών, της χημείας και των ναυτικών αγγλικών. Μια γκάμα μαθημάτων, που θεωρείται απαιτητική και πλήρης για την ανταπόκριση που αργότερα συναντά κανείς, επάνω στο καράβι. Σημαντικός, είναι και ο κανονισμός της συνεχής επίβλεψης των μαθημάτων, σαν κάτι που δεν υπάρχει περιθώριο να επαναλάβει σε άλλο εξάμηνο, καθώς έτσι απομακρύνεται τόσο από την ημερομηνία των προγραμματισμένων ταξιδιών, όσο και από το πτυχίο του. Ακόμη, τα εξάμηνα χωρίζονται σε Α, Β, Γ, Δ, Ε και ΣΤ, έτσι ώστε οι φοιτητές να κινούνται στο πλαίσιο της θεωρίας, αλλά και στον τρόπο που αυτή γίνεται πράξη. Μάλιστα, το τελευταίο εξάμηνο μου επεξηγεί, είναι το πιο σημαντικό, καθότι όλοι οι σπουδαστές παραδίδουν τη πτυχιακή τους, μέσω γραπτής μορφής ή μιας μακέτας που αντικατοπτρίζει λόγου χάρη ένα λέβητα.

Η ΜΈΣΗ

Στην λήξη του πρώτου εξαμήνου, ο Βαγγέλης
υπόκειται σε ιατρικές εξετάσεις, όπως και παροχή
εμβολίων, έλεγχο των ζωτικών οργάνων και drug test.


Με την έγκριση του γιατρού πως δύναται να ταξιδέψει, σειρά έχει η εύρεση μιας ναυτιλιακής εταιρίας, την οποία, όπως εξομολογεί, είναι εύκολο να διαλέξει έχοντας ήδη μια ιδέα από τις συχνές επισκέψεις των εταιρειών, στο Πανεπιστήμιο. Ο ίδιος, συνυπογράφει με την Angelicoussis Shipping Group. Όμιλος που διαθέτει ένα συνονθύλευμα 200 περίπου μονάδων, μορφής δεξαμενόπλοιων ή φορτηγών πλοίων σαν και αυτό που ταξίδεψε. Έχοντας υπόψιν μόνο τον πρώτο προορισμό, δηλαδή αυτόν που βρίσκεται σταματημένο το καράβι, στις 3 Μαρτίου του 2018 αποχωρεί από την Αθήνα για Άμπου Ντάμπι και από εκεί ταξιδεύει μέχρι τη Σαγκάη. Τότε, άνθρωποι της εταιρείας παραλαμβάνουν τον Βαγγέλη από το αεροδρόμιο για να τον οδηγήσουν ως στο Ζουσάν, ένα σύμπλεγμα νησιών, απόστασης πέντε ωρών από τη Σαγκάη.


"Μοναδική παρενέργεια της πολύωρης μετακίνησης μου, ήταν να αισθανθώ το πόσο γρήγορα μπορείς να χαθείς μέσα στο χρόνο, όταν αυτός διαδέχεται συνεχώς παραπάνω από έναν τόπο." 

 Η άφιξή στο βαπόρι, φαντάζει γι' αυτόν κάτι το ανεπανάληπτο, αφού με το ζόρι συνειδητοποιεί πως αυτός είναι όντως ο τελικός του σταθμός. Για αρχή, ο όγκος του πλοίου τον κάνει να διερωτάται συνάμα και να ανησυχεί. Στη διάρκεια όπου οι ναύτες τον βοηθούν με τα πράγματα, εξοικειώνεται καλύτερα με το χώρο. Άξιο απορίας, έμενε το πως είναι διαμορφωμένος ο δικός του, ιδιωτικός χώρος. Αυτό το δωμάτιο -αν και μικρό σε μήκος και πλάτος- φιλοξενεί τον Βαγγέλη νύχτες με ελάχιστο φως και τον κρατά ασφαλή όταν τα νερά χτυπούν σπασμωδικά το παράθυρο. 




Ενόσω η ώρα η περνά, οι ιστορίες του, δείχνουν αμέτρητες και συνάμα ανεξήγητες, όταν διαδραματίζονται σε ένα ημικύκλιο μακριά από τους τεχνοκρατικούς ρυθμούς και το "ξεσάλωμα" στα social media. Πολύ παραπάνω, όταν σε αυτή την ηλικία θεραπεύεις την ορμή με την αυτοσυγκράτηση και μαθαίνεις να ρυθμίζεις τις υποχρεώσεις σου με μια πειθαρχία που δεν επιτρέπεται να φτάσει στα όρια κανενός ξεσπάσματος. Εκεί συνομιλώ και κρατώ προσωπικές σχέσεις μόνο με συνεργάτες, θα μου πει, κι όχι με φίλους. Μια μέρα στο καράβι γι΄αυτόν, ξεκινά από τις επτά τις πρωί, και κλείνει στις έξι το απόγευμα. Στο ενδιάμεσο, υπάρχει διάλειμμα για φαγητό, ενώ η επικοινωνία θα μπει στο πρόγραμμα κάθε Κυριακή, όπου ο ίδιος χρησιμοποιεί κάρτες λίγου χρόνου ομιλίας. 

"Φοβάμαι την πειρατεία, και τη περίπτωση φωτιάς των μηχανών."

 Τα μέτρα ασφαλείας υπάρχουν σε βαθμό που οτιδήποτε προκύψει στο καράβι, όλο το πλήρωμα είναι ενημερωμένο για τα μέτρα που πρέπει να λάβει, ώστε να παραμείνουν όλοι ψύχραιμοι και συνεργάσιμοι. Βέβαια, ήσυχος δεν μπορείς να αισθάνεσαι σε καμία στιγμή,μου λέει γελαστά, ενόσω είσαι εκτεθειμένος στη μέση του πουθενά.

"Όταν με κυριεύσει ο φόβος και η κούραση σκέφτομαι τον αγώνα που έκανα για να φτάσω ως εδώ, κι αυτό με βοηθά να συνεχίζω."


Ωστόσο, τα λιμάνια τα οποία επισκέπτεται στη διάρκεια του ταξιδιού για φόρτωμα ή ξεφόρτωμα στερεής ύλης, αριθμούν πολλά. Κίνα, Σιγκαπούρη, Νότια Αφρική, Ινδία, Βραζιλία και Αυστραλία, ήταν χώρες στις οποίες είχε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με νέες κουλτούρες και γεύσεις, έστω και για το χρονικό περιθώριο των τριών ημερών. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η αποχώρηση από το πλοίο δεν ήταν πάντοτε προσιτή, ειδικά όταν υπάρχει μεγάλος όγκος δουλειάς και όλο το πλήρωμα είναι απαραίτητο να μείνει στο βαπόρι.

Κίνα






















ΤΟ ΤΕΛΟΣ (;)

Με την επιστροφή του στην Αθήνα, συνειδητοποιεί το πόσο έχουν αλλάξει, πέρα από τους μυς και τα κιλά -κυρίως- τα νώτα του. Αδημονεί να συναντήσει τους ανθρώπους του και να διηγηθεί το έντονο μαύρο που πρεσβεύει το αληθινό χρώμα της θάλασσας. Ακόμη, να πει πολλά για τις νύχτες που αισθανόταν να πέφτει στον ύπνο του στο έδαφος, λόγω 25 μοιρών κλίσης που είχε το καράβι στην περιστροφή του Τυφώνα, έξω από την Ινδία. Ο διπλωματικός τρόπος του, έμεινε ως το τέλος η μόνη διαφυγή από παρεκτροπές και επεισόδια, που ανάγκασαν άλλους να τρέξουν μακριά από τα πρώτα λιμάνια. Αν ο χαρακτήρας σου ταιριάζει με το νταηλίκι, τότε η θάλασσα δεν σε χρειάζεται. Αν και σκληροτράχηλο το επάγγελμα, τις κινήσεις του όριζαν μόνο η υπομονή και η σιωπή.

- Τέσσερις μήνες στεριά και έξι μήνες θάλασσα;
- Τέσσερις μήνες στην Ελλάδα και έξι μήνες στη μάχη













Ο Βαγγέλης Ανδρεόπουλος φεύγει για το δεύτερο εκπαιδευτικό ταξίδι, στις 3 του Ιούλη.


Comments

Popular posts from this blog

Γιατί το κυνήγι αποτελεί "Εθνικό σπορ" των Κυπρίων;

ΟΡΓΑΝΩΣΗ 'LAV MUSIC NIGHT V' ΑΠΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΒΑΡΝΑΒΑ